Sobota, 13 dubna, 2024

Nakoupenou energii pro příští rok ještě nemají desítky procent zákazníků

- Komerční sdělení -aktuality

Dosavadní praxe větších odběratelů elektrické energie, kteří si nechávali podpisy smluv na další kalendářní rok na poslední chvíli, se letos ukázala jako velmi nešťastná. Extrémní nárůst ceny elektřiny tyto zákazníky staví do obtížné situace. Upozornil na to na minulotýdenní konferenci Energofórum ředitel divize Strategie a rozvoj podnikání Středoslovenské energetiky (SSE) Ivan Weiss. Zabezpečené dodávky v současnosti nemají ještě desítky procent z portfolia odběratelů.

„Zákazníci byli v minulosti při relativních stabilních vývojích cen zvyklí na to, že počkají do konce roku a nakoupí za tu cenu, která byla v té době. Letos se tato strategie ukázala jako velmi nešťastná,“ řekl Weiss. Spousta zákazníků podle něj uvažuje nad zakoupením elektřiny na první čtvrtletí a očekává, že ceny se postupně vrátí na nižší úroveň. „Nechci říct, že tohle je ideální strategie. Je to jedna z mnoha,“ míní Weiss. Určitý pokles cen plynu a následně i elektřiny by se podle analytiků dal očekávat například při urychleném spuštění plynovodu Nord stream 2.

Riziko spojené s nákupem energií je třeba podle šéfa pro strategii SSE rozložit. „Jsou různé možnosti jako například kombinace kratších a delších produktů, nebo jedno z poměrně jednoduchých řešení je, koupit si dodávku na více let dopředu a zprůměrováním ceny negativní vliv na příští rok odsunout do budoucnosti,“ řekl Weiss. Z pohledu dodavatele to ovšem není optimální řešení. Zákazníci totiž později, v době nižších cen na trhu, často požadují změnu zafixovaných cen energie za aktuální.

Weiss upozornil, že situace je rozdílná u jednotlivých zákazníků podle toho, zda mají možnost přenést ceny vstupů do produktu. Cena energií byla v minulosti brána jako fixní vstup, což už nemusí platit. Do budoucna by si měli odběratelé nastavit svou strategii pro rozložení pozic nebo se zaměřit na indexované produkty. „To znamená, že se jim bude cena průměrovat za nějaké delší období. To je podle mě docela zajímavá cesta,“ dodal.

Další články autora

Comments

Mohlo by se vám líbit

Reklama

- Komerční sdělení -PR článek